Clydesdale

Clydesdale
    Clydesdale2018-11-27T19:43:38+00:00

    Project Description

    De Clydesdale is een paardenras dat zijn naam afleidt van boerderijen in Clydesdale, Schotland. Het is groter dan een gemiddeld paard, en heeft een gespierd lichaam met veel kracht waardoor het geschikt is voor hard werk. De Clydesdale is ook bekend als de mascotte van verscheidene biermerken, waaronder Anheuser-Busch’s Budweiser.

    Fysieke kenmerken

    De Clydesdale is tussen de 164 en 183 centimeter hoog. Het is een zwaar paard met sterke gespierde benen en voeten, lange kootbeenderen, ronde hoeven en krachtige gewrichten. De Clydesdale heeft zijn hoofd altijd omhoog. De Clydesdale heeft lange oren, een lange en gebogen nek, glooiende schouders, korte rug, mooie ribben en een prominente schoft – het gedeelte tussen de twee schouderbladen. Het staat ook bekend voor zijn brede voorhoofd, ver uit elkaar staande intelligente ogen, wijder wordende neusgaten en een brede snuit. Het paard moet ‘kousen aan hebben’ en een wit vlampatroon op het gezicht hebben, als het zich als Budweiser Clydesdale wilt kwalificeren. In dat geval moet het paard tevens gecastreerd zijn.

     

    Persoonlijkheid en temperament

    De Cyldesdale is een levendig en intelligent paard. Vooral de Budweiser Clydesdale is teder, omdat deze een teder temperament moeten hebben.

     

    Geschiedenis en achtergrond

    Het verhaal van dit ras begon toen de zesde Hertog van Hamilton zes Belgische (of Vlaamse) dravers en Friese hengsten meenam naar Lanarkshire, Schotland – het voormalige Clydesdale. Deze zes hengsten, plus een inheemse hengst genaamd Blaze (uit Ayrshire), werden samen gezet met inheemse merries. De nakomelingen stonden bekend voor hun kracht, die groter was dan de andere regionale paardenrassen. Kort na het ontstaan noemden mensen die niet uit de regio kwamen ze Clydesman paarden. Omdat de koolindustrie opgericht werd in Lanarkshire, kwamen de lokale boeren erachter dat de paarden ook andere begaafdheden hadden, namelijk het trekken van zware vrachten om de weg te verbeteren ten behoeve van de mijnindustrie. Tijdens de Glasgow Exhibition in 1826 werd het Clydesman paard formeel uitgeroepen tot de Clydesdale.

    Kort erna werden Clydesdale hengsten op verscheidene markten ingelijfd. Als gevolg daarvan lijken de meeste Schotse dravers tijdens de 19e eeuw op de Clydesdale. De term Clydesdale werd een algemene term om een Schotse draver te beschrijven. In het midden van 1877 was de Clydesdale zo beroemd en werd het zo veel gebruikt, dat de Clydesdale Horse Society werd opgericht; twee jaar later werd de Clydesdale Breeders of the United States opgericht.

    Hoe mateloos populair de Clydesdale ook was, het ras is ooit bijna uitgestorven doordat de trek- en werkpaarden tijdens de Industriële Revolutie vervangen werden door machines. Gelukkig bliezen de succesvolle marketingcampagnes van verschillende biermerken, waaronder Budweiser, het ras nieuw leven in.

     

    Op 7 April 1933, toen het verbod op de verkoop van alcohol werd opgeheven, heeft August Busch Jr., de zoon van August Busch Sr., President en CEO van Anheuser-Busch, een vat van het Budweiser bier vastgemaakt aan acht Clydesdale paarden. De paarden droegen de lading van de brouwerij naar Pestalozzi St. in St. Louis. Sindsdien is de Clydesdale onderdeel van Budweiser. De paarden die zich kunnen kwalificeren als Budweiserpaard hebben nu hun eigen onderscheidende naam: de Budweiser Clydesdales.

    Vandaag de dag wordt de Clydesdale als een prachtig paardenras gezien, en het ras neemt vaker deel aan verscheidene paardenwedstrijden zoals de drafwedstrijd – een wedstrijd waarbij paarden aan harnassen worden vastgemaakt om te zien welk(e) paard(en) het meeste gewicht kunnen slepen.

     

    SLIDING BAR WIDGET 1